Forum Zdrowia dla Rodziców





Sztuka picia wody 
 
Do czego woda jest potrzebna naszemu organizmowi? Czy rzeczywiście wszyscy musimy
wypijać minimum 1,5 l płynów dziennie? Dlaczego lepiej pić systematycznie i małymi łykami,niż rzadko i „jednym haustem"? Dowiedzmy się też o poważnych skutkach niedoborów wody i o tym, jak uchronić dziecko przed odwodnieniem.
Picie wody można nazwać sztuką
–aby wykorzystać wszystkie jej zalety, trzeba umieć ją właściwie pić. Warto znać odpowiedź na podstawowe pytania: ile, kiedy i jak pić, żeby zapewnić sobie lepsze samopoczucie i dobrą kondycję fizyczną. Bez pożywienia człowiek jest w stanie przeżyć ponad tydzień, bez wody –zaledwie kilka dni. Dlaczego tak się dzieje?

Źródło życia
Woda stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych, które przebiegają w organizmie:
- wchodzi w skład wszystkich komórek i tkanek
- nawet kości i zęby zawierają pewne ilości wody;
- umożliwia przemieszczanie składników odżywczych i produktów przemiany materii na poziomie komórki i całego organizmu;
- reguluje temperaturę ciała
- organizm pozbywa się nadmiaru ciepła przez parowanie wody, która wydostaje się na powierzchnię skóry jako pot;
- wpływa na funkcjonowanie układu oddechowego,ponieważ nawilża wdychane przez nas powietrze, zbyt suche powietrze powoduje wysuszenie błon śluzowych, co z kolei ułatwia drobnoustrojom wnikanie do naszego organizmu.

Kiedy pić?
Uczucie pragnienia, daje nam znać o konieczności napicia się. Jednak uczucie pragnienia jest opóźnione w stosunku do zapotrzebowania naszego organizmu na wodę. A zatem najlepiej „wyprzedzić" moment pojawienia się pragnienia i popijać systematycznie w ciągu dnia wodę czy inne niesłodzone napoje.

Jak pić?
Ważne jest nie tylko kiedy pić, lecz także jak pić. Często zdarza się, że gdy poczujemy
pragnienie, szybko zaspokajamy je szklanką wody czy innego napoju, wypijając ją zazwyczaj
jednym haustem, i znów „zapominamy" o piciu na jakiś czas. Jest to sposób niewątpliwie
skuteczny–udaje nam się przecież zaspokoić pragnienie–ale niestety nieefektywny. Najlepiej
pić napoje powoli i małymi łykami. Dzięki temu organizm lepiej przyswoi wypite płyny. 

Skutki niedoboru wody
Zbyt małe spożycie wody prowadzi do różnych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu. Przy
utracie ok. 3% wody pojawia się uczucie zmęczenia,bóle i zawroty głowy, ogólne osłabienie,
przegrzanie ciała. Większa utrata wody prowadzi do zaburzenia funkcji termoregulacyjnych
organizmu i do udaru cieplnego. Odwodnienie w granicy 20% zagraża życiu. Przy długotrwałym
niedoborze płynów dochodzi do zaburzeń w pracy wątroby i nerek, co przyczynia się do
gromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii w organizmie. Dochodzi również do
zaburzenia trawienia, gdyż zagęszczenie śliny utrudnia nawilżanie i przełykanie kęsów
pokarmowych, a zagęszczenie soków trawiennych przyczynia się do powstawania stanów
zapalnych błony śluzowej żołądka i jelit. 


Najważniejsze zasady!!!
 
Podsumowując, jeśli będziemy pamiętali o kilku zasadach, to niedobory wody nie powinny nam
zagrażać:
1.Wypijaj odpowiednią ilość płynów w ciągu dnia tzn. 1,5–2 litry dziennie.
2.Wodę i napoje popijaj powoli, małymi łykami.
3.Wodę lub inne niesłodzone napoje popijaj systematycznie–nawet wówczas, gdy nie
za bardzo chce nam się pić–dzięki temu nie dopuścimy do strat wody w organizmie.
4.Pamiętaj o spożywaniu owoców i warzyw, które również są źródłem wody.
5.W czasie wykonywania aktywności fizycznej popijaj wodę lub inne niesłodzone płyny.
6.Pamiętaj o piciu płynów nawet wtedy, kiedy jesteś poza domem–warto włożyć butelkę
wody do torebki, plecaka lub teczki, bądź postawić ją na biurku w pracy, by w każdej chwili móc sięgnąć po łyk napoju.
7.Pamiętaj o stałym popijaniu płynów, szczególnie gdy: dużo czasu spędzasz w zamkniętych pomieszczeniach (zwłaszcza w czasie sezonu grzewczego), pijesz dużo kawy, herbaty lub innych napojów zawierających kofeinę–co prawda na krótko, ale jednak zwiększa ona wydalanie wody z organizmu, spożywasz dużo produktów wysokobiałkowych, bogatych w błonnik lub słonych, przebywasz w wysokiej temperaturze (nawet jeśli nie czujesz, że jest ci gorąco).

Pamiętajmy, że właściwe nawyki żywieniowe należy kształtować w sposób
ciągły i nieprzerwany!

,,Spójrz, co kupujesz, czyli jak czytać etykiety"
Na pewno nie raz kupiłeś "chleb żytni", upieczony z mąki pszennej tylko z dodatkiem żytniej, albo "wędlinę drobiową", której większość masy stanowi mięso wieprzowe? Producenci stosują różne wybiegi, żeby sprzedać swoje produkty -to od Ciebie zależy, co kupujesz, bądź więc świadomym konsumentem.
Dowiedzmy się o tym, co producent musi obowiązkowo umieścić na etykiecie i jak bardzo ważne jest ich czytanie. Etykiety znajdujące się na opakowaniach produktów spożywczych stanowią ważną informację o produkcie i pomagają konsumentowi dokonywać świadomych wyborów żywieniowych. Przed zakupem produktu warto więc przeczytać etykietę i dowiedzieć się, czy produkt spełnia nasze oczekiwania.


Etykieta powinna zawierać następujące informacje:
  1. Nazwę produktu.
  2. Dane dotyczące składników występujących w produkcie spożywczym.
  3. Termin przydatności do spożycia.
  4. Wartość odżywczą produktu.
  5. Dane producenta.
  6. Kraj produkcji.
  7. Zawartość netto lub liczba sztuk w opakowaniu.
  8. Warunki przechowywania.

    UWAŻAJ!!!!
  9. 5 składników, z których lepiej zrezygnować
Tłuszcze trans (utwardzone tłuszcze roślinne) 
MOM (mięso oddzielone mechanicznie),
Wysokocukrowy syrop kukurydziany,  
Aspartam,   
 E składniki:
Do podstawowych należą:
  • Barwniki ( E 100-199). Tutaj w szczególności należy unikać E 124 i E 151.
  • Konserwanty (E 200-299). Do nieszkodliwych należą jedynie 200-203. Należy zrezygnować z produktów  z numerem E 210-219 oraz E 239 (substancje rakotwórcze), E 221-227 (zakłócają pracę jelit), E 230-237 (powodują zaburzenia organizmu), E 240-252 (uwalniają substancje rakotwórcze).
  • Przeciwutleniacze (E 300-399, E 220, E 280). Przykładowo, warzywa zawierają naturalne przeciwutleniacze. Jednak te dodawane do produktów, są substancjami chemicznymi. Często są przyczyną zaburzenia pracy wątroby.
  • Substancje zagęszczające i żelujące, emulgatory i stabilizatory (E 400-499). Na substancje te można reagować różnie. W szczególności częstym objawem jest uczulenie. Unikaj E 401, E 413, E 414.
  • Substancje słodzące E 500 i substancje poprawiające smak i zapach E 600-699. Substancje niezdrowe. Dodatkowo, uzależniające.

http://alwaysfit.pl/czytaj-etykiety-5-skladnikow-z-ktorych-lepiej-zrezygnowac/

 ,,Uczymy dzieci zdrowego odżywiania"


Forum na temat ,,Uczymy dzieci zdrowego odżywiania" odbyło się 4 listopada w trakcie zebrania z rodzicami. Rodzice zostali zapoznani ze stroną internetową Fundacji BOŚ: http://www.aktywniepozdrowie.pl/ .
Wychowawca przedstawił zawartość zakładki  ,,Przepisy" - http://aktywniepozdrowie.pl/przepisy, zachęcając rodziców do przejrzenia prawidłowo skomponowanych posiłków w poszczególnych porach roku.
Następnie omówiono i zapoznano rodziców z ulotką ze strony projektu, która dotyczyła wskazówek jak zachęcić dzieci do zdrowego odżywiania.
Najważniejsze wskazówki to:
1. Warzywne sztuczki
- wymyślanie ciekawych kompozycji z warzyw, łączenie ulubionych potraw dziecka z warzywami, przygotowywanie zdrowych przekąsek z warzyw np. ,,chipsy warzywne".
http://alwaysfit.pl/zdrowe-chipsy/

 

2. Jak skończyć z niezdrowymi przekąskami?
-sami rodzice powinni dać przykład i oduczyć się jedzenia niezdrowych rzeczy, unikać miejsc w których serwowana jest niezdrowa żywność, ograniczanie oglądania reklam telewizyjnych.
3. Jak wyrobić u dzieci dobre nawyki w dziedzinie żywienia?
- dobre jest angażowanie dziecka w robienie zakupów i przygotowywanie posiłków, wspólne rozmowy na temat wartości i roli składników pokarmowych.

 

4. Jak przekonać dzieci, że mamy rację?
- brać udział w akcjach profilaktycznych, wskazywać właściwe postawy, rozmawiać na tematy związane ze zdrowym odżywianiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz